اخبار

دکتر عباس صالحی در نشست خبری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی " هدف جشنواره برندسازی کالاهای فرهنگی است"

دکتر عباس صالحی در نشست خبری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی  " هدف جشنواره برندسازی کالاهای فرهنگی است"
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی برندسازی و نشان سازی تولیدات فرهنگی در داخل کشور در سه حوزه و رویکرد کاری کتاب، لوازم التحریر و اسباب بازی و سرگرمی را هدف اصلی این جشنواره دانست و گفت: از این طریق مولدان برتر شناسایی می‌شوند و فرصتی برای تبادل نظر در این زمینه ایجاد می‌شود.

 

 دکتر عباس صالحی در نشست خبری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی
 " هدف جشنواره برندسازی کالاهای فرهنگی است"

 معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی برندسازی و نشان سازی تولیدات فرهنگی در داخل کشور در سه حوزه و رویکرد  کاری کتاب، لوازم التحریر و اسباب بازی و سرگرمی را هدف اصلی این جشنواره دانست و گفت: از این طریق مولدان برتر شناسایی می‌شوند و فرصتی برای تبادل نظر در این زمینه ایجاد  می‌شود.
دکتر عباس صالحی مصرف کالاهای فرهنگی را یکی از دغدغه های فکری وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی در دوره جدید داتست و با توجه به ابتکارات و خلاقیت‌های مردم و نهادهای غیردولتی در رابطه با کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی، ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانواده‌ها و افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی اسلامی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره به شمار آورد. وی افزود: این دغدغه در حوزه‌های تولید، توزیع و ترویج باید جدی‌تر پیگیری و دنبال شود و در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دغدغه‌های اصلی خود را همین موضوع مصرف کالاهای فرهنگی داخلی می‌داند.
معاون امور فرهنگی بیان داشت در زمینه مصرف کالاهای فرهنگی هم باید کمیت تغییر یابد و هم مصرف کالاهای فرهنگی در سبد کالاهای فرهنگی افزایش یابد. وی با تاکید بر ارتقای مصرف کالاهای فرهنگی از نظر کمی افزود: از نظر ذائقه مصرف نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که این ذائقه در میان مصرف کنندگان نیز افزایش یابد و زمینه‌ای فراهم شود تا مردم کمتر به مصرف کالاهای غیر استاندارد روی آورند و به سمت و سوی مصرف کالاهای بومی و ایرانی – اسلامی با محوریت تولیدات داخلی سوق داده شوند.
ایشان اظهار داشت با توجه به اهداف اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی زمستان سال گذشته در این زمینه فراخوانی دادیم که پس از اعلام آن تعداد 1769 اثر در حوزه‌های کتاب، ‌لوازم التحریر و اسباب بازی و سرگرمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
وی افزود: از این تعداد ۹ اثر از سوی داوران جشنواره حائز دریافت رتبه و تقدیر در مراسم پایانی جشنواره شدند.
در بخش دیگری از این نشست معاون امور فرهنگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی حمایت‌های معاونت امور فرهنگی از آثار برگزیده و نوع تعاملات با نهادهای مربوطه از جمله  کانون پرورش فکری و مجمع نوشت‌افزار اسلامی جهت جلوگیری از موازی کاری گفت: در بخش مربوط به انتخاب داوران جشنواره و اخذ شاخص‌های انتخاب آثار از مشارکت جمعی نهادهای مختلف و مربوطه در این زمینه استفاده شده است و اینگونه تعاملات جلوی بسیاری از موازی کاری‌ها را می‌گیرد.
وی افزود: در زمینه حمایت از آثار برتر نیز صندوق اعتباری هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور توجه به صنایع فرهنگی خلاق و حمایت از تولیدکنندگان شکل گرفته است تا ارتباط میان فرهنگ، صنعت و اقتصاد را فراهم آورد.
دبیر جشنواره: استفاده از نمادهای ملی و ایرانی اسلامی از جمله شاخص‌های انتخاب آثار بود
در ادامه این نشست دکتر علی فریدونی مدیر کل اداره مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و دبیر اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با اشاره به اهداف شکل‌گیری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی گفت: یکی از فلسفه‌های این شکل‌گیری تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی و نقش این کالاها در افزایش مصرف داخلی است. وی افزود: توجه به نگاه تبلیغی و ترویجی، نگاه استقلال طلبانه و توجه به بنیان خانواده از دیگر اهدافی است که منجر به شکل گیری این جشنواره از سوی دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
دبیر اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی ادامه داد: سال گذشته با اعلام فراخوان از سوی دبیرخانه جشنواره تعداد 1769 اثر دریافت کردیم  و به صنوف مربوطه نیز در این زمینه اطلاع رسانی کردیم و آثاری که تولید شده بود و به شکل انبوه در بازار بود را دریافت کردیم.
وی با اشاره به شاخص‌های داوران جشنواره در انتخاب آثار برتر افزود: استفاده از نمادهای ملی و اسلامی در طراحی آثار،‌ به کارگیری خلاقیت‌های ايرانی اسلامی و عدم کپی‌برداری از اثار خارجی، ‌توجه به کیفیت مواد اولیه ساخت، سادگی و ارزانی و رعایت اصول ایمنی و استاندارد در ساخت و تولید آثار از جمله شاخص های مورد نظر داوران جشنواره بود. دکتر فریدونی افزود از دیگر این شاخص‌ها می توان به ایجاد حس کنجکاوی، افزایش مهارت‌های فکری، بهره‌گیری از تکنولویی‌های روز و … اشاره کرد.
مدیر کل دفتر مجامع افزود: در نهایت ۹ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده است که در آیین پایانی جشنواره از تولیدکنندگان آنها تقدیر می‌شود.
وی ادامه داد: از جمله سازمان‌هایی که در اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی مشارکت و همکاری داشتند می توان به سازمان زیبا سازی شهرداری تهران اشاره کرد.

۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید