اخبار

حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه جایزه کالاهای فرهنگی در چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی

حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه جایزه کالاهای فرهنگی در چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی، در غرفه دومین جایزه کالاهای فرهنگی حضور یافت و در خصوص حفظ نقش و جایگاه کالاهای فرهنگی ایرانی سخنانی بیان کرد.

سیدعباس صالحی اظهار داشت: باید قبل از تولید کالاهای فرهنگی پژوهش‌های لازم صورت گیرد تا مصرف کالا به حداکثر برسد چراکه پژوهش ذائقه مصرف‌کننده را تعریف می‌کند. کالای فرهنگی وارداتی به دلیل انیمیشن‌های ساخته شده به همراه تولیدشان که برای کالای فرهنگی نقش پشتیبان دارد و در حوزه های مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرند بیشتر دیده می‌شوند. به دلیل همین پشتیبانی و یکپارچگی، تولیدات کالاهای فرهنگی داخلی در شرایط رقابتی سخت قرار دارد. در بسیاری مواقع کالاهای فرهنگی با ذائقه و مصرف محدود مواجه است، یعنی قشرهایی که از کالاهای فرهنگی استفاده می‌کنند گسترده نیستند وکالاهای تولید شده فقط برخی افراد را راضی می‌کند و با سلایقشان جور درمی‌آید و قشرهای دیگر را پوشش نمی‌دهد که دلیل مهم آن را می‌توان درست نشناختن ذائقه مخاطب دانست.
معاون امور فرهنگی تصریح کرد: باید قبل از تولید کالاهای مصرفی پژوهش صورت گیرد تا مصرف کالا با استقبال مخاطب همراه شود. پژوهش است که ذائقه های مصرف کننده را تعریف می کند و درصد قابل توجهی از بازار تولید را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ما برای تولید کالاهای فرهنگی پژوهش کافی انجام نمی دهیم که بخواهد ذائقه های متنوع را پوشش دهد .به طور مثال درصد کمی بالا و پایین شدن رنگ در محصول بر جاذبه‌های مصرف آن تاثیر می‌گذارد .
وی افزود: عدم انجام پژوهش های کافی وذائقه شناسی اجتماعی باعث می شود کالاهایی که تولید می کنیم فقط برای قشری جذاب باشد و فراگیری برای عموم نداشته باشد. این نوع تولید باعث است که مصرف و تولید با هم تطابقی نداشته باشد در حالی که کالای فرهنگی باید مورد توجه و استقبال عموم جامعه قرار بگیرد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید